ZZP Marketing – Welke marketing pas je toe?

Welke marketing pas je toe als ZZP’er en hoe effectief is dit? Voor iedere ZZP’er zal dit verschillend zijn. Zo zal de ZZP’er in de bouw andere marketingkanalen benutten dan de ZZP consultant. Daarnaast past iedere ZZP’er marketing toe op het niveau dat het best bij hem of haar past en past binnen de tijd die hij/zij hiervoor beschikbaar heeft.
Allereerst moet je beseffen dat iedere onderneming, op wat voor manier dan ook, aan marketing doet. Bel je wel eens een klant na het afronden van een opdracht om te vragen hoe het nu gaat? Stuur je relaties een kerstkaart? Heb je een logo op je factuur? Stickers op jouw bedrijfsauto? Visite kaartjes? Dat zijn allemaal voorbeelden van marketing.

Marketingkanalen

De hoofdvraag is: “Wat is de meest effectieve marketingstrategie voor jouw onderneming en doelgroep?”. Met andere woorden: welke marketingstrategie heeft de meest ideale kosten-baten verhouding voor jouw bedrijf? Het bestickeren van de bedrijfsauto kan voor een schilder een zeer effectieve manier van marketing zijn. Deze auto staat waar hij aan het werk is en mensen zien het resultaat van zijn werk. Voor een consultant zal dezelfde vorm van marketing veel minder effectief zijn. Er zijn legio’s aan marketingkanalen die jij kunt inzetten. Denk hierbij aan drukwerk, website, gevelreclame, autobestickering, social media, advertenties (bijvoorbeeld in vakbladen), flyers en radioreclames.

ZZP Marketing

De inhoud van jouw marketing

Wanneer je de voor jou effectieve kanalen hebt gekozen is het belangrijk om de inhoud te bepalen. Hiervoor moet jij je realiseren waarom klanten jou inhuren. Uiteraard huurt iemand een schilder in omdat hij iets geschilderd wil hebben, maar waarom huren ze nu precies jou in? Toeval? Meestal hebben klanten een reden waarom ze jou inhuren. Wanneer je de beweegreden voor deze keuze aan meerdere klanten vraagt, is daarin vaak een overeenkomst te vinden. Is het de kwaliteit van jouw werk of is het de snelheid waarmee jij beschikbaar bent? Geef jij misschien garanties die concurrenten niet geven? Of werk jij efficiënter en goedkoper dan jouw concurrenten? Deze reden is jouw onderscheidend vermogen en dit is belangrijk om mee te nemen in jouw marketing. Dit is namelijk de reden dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent.

Meten is weten

Je hebt een marketingkanaal (of meerdere) gekozen en je hebt een mooi bericht wat aansluit bij jouw onderscheidend vermogen. Nu is het van belang om het resultaat te meten. Als je namelijk niet weet of jouw marketingstrategie werkt, kun je nooit beoordelen of het gekozen kanaal de investering in zowel geld als tijd wel waard is. Helaas is dit niet altijd even eenvoudig. Een manier die vrij eenvoudig is en nagenoeg altijd een goede indruk geeft is om jouw klanten te vragen hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Trek niet te snel de conclusie dat iets niet werkt, vaak hebben uitingen de tijd nodig om hun werk goed te doen. Maar aan de andere kant moet je ook eerlijk zijn. Werkt iets niet, stop er dan mee en probeer een andere methode. Als je dit consequent blijft doen zul je vanzelf ervaren wat voor jou het beste werkt.
Vanuit mijn perspectief is het beter om gemaakte keuzes die achteraf gezien niet werken te annuleren, dan ze nooit te hebben geprobeerd.

Ben je klant bij easyZZP en wil je eens sparren over jouw ideale marketingstrategie, dan kun je altijd contact met ons opnemen.