Dit gastblog is geschreven door Sybren Smith van Facebook marketingbureau Geheim van de Smith. Sybren verzorgt voor EasyZZP met succes onze Facebook advertentiecampagnes voor meer naamsbekendheid en meer klanten.

Facebook is een zeer interessant marketingkanaal. Je kunt gratis starten en voor slechts enkele tientjes is het mogelijk om zeer gericht advertenties te vertonen voor meer klanten en naamsbekendheid. Bovendien biedt Facebook je de kans om je bedrijf een sympathiek sociaal gezicht te geven en de relaties met je bestaande klanten te versterken. In dit artikel geef ik je 5 tips om meer rendement te behalen op Facebook. Want dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait!

1. Je persoonlijke profiel zakelijk inzetten? Waarschijnlijk geen goed idee!

Facebook heeft voor bedrijven op Facebook de zogenaamde bedrijvenpagina´s ontwikkeld waar mensen fan van kunnen worden. Toch gebruiken veel bedrijven, en met name ZZP´ers een persoonlijke pagina. Dit is om verschillende redenen onverstandig:

  • Een persoonlijk profiel met een bedrijfsnaam komt amateuristisch over. Bovendien mag je dit van Facebook ook niet doen.
  • Met een persoonlijk profiel krijg je geen statistieken zoals het aantal mensen dat je bereikt met je berichten, hoe vaak mensen op je berichten klikken etcetera.
  • Je kunt vanaf een persoonlijk profiel niet adverteren.
  • Je kunt Pagina apps (voor bijvoorbeeld winacties) alleen koppelen aan een bedrijfspagina.

Waarom je persoonlijke profiel op Facebook ook zakelijk meetelt

Zelfs al heb je netjes een pagina voor je bedrijf, toch is het belangrijk dat ook je persoonlijke profiel in orde is voor zakelijke bezoekers. Zo zijn er genoeg mensen (bijvoorbeeld klanten met wie je ook een sterke persoonlijke band hebt opgebouwd maar ook mensen die overwegen om klant te worden) die je ook persoonlijk op Facebook zullen opzoeken. En die foto die je openbaar hebt gepost waar je laveloos nog een glas Tequila achterover slaat kan dan net de verkeerde snaar raken.

Het is goed om hier rekening mee te houden en de volgende zaken op orde te hebben:

  • Ga voor jezelf na of je ook klanten als vrienden hebt (of wilt) en bedenk dat zij mogelijk lezen wat je persoonlijk op Facebook plaatst
  • Bedenk goed dat ‘openbare berichten’ voor iedereen zichtbaar zijn
  • Wist je dat mensen je ook kunnen volgen zonder vriend te worden? Kijk maar eens op het ‘Vrienden tabblad’ op je Facebook profiel onder ‘Meer’ en vervolgens ‘Volgers’.

Persoonlijk profiel omzetten in zakelijke pagina

Gebruik jij op dit moment een persoonlijk profiel voor je bedrijf? Dan is het mogelijk om dit om te zetten naar een zakelijke pagina. Je ‘vrienden’ worden dan omgezet naar ‘fans’. Hier lees je hoe je dit precies aanpakt!

2. Focus op interactie met content marketing & persoonlijke storytelling

Facebook is een plek waar mensen komen om interessante nieuwtjes te lezen. Over het algemeen betekend dit dat reclame niet al te populair is op Facebook.

Het is dan ook beter om via een omweg reclame te maken. Een manier om dit te doen is met ‘storytelling’ en ‘content marketing’. Je zult zien dat alle grote bedrijven op Facebook dit ook doen omdat ze gezien hebben dat platte reclame (koop dit, korting dat) niet het gewenste resultaat oplevert.

Content marketing op Facebook

Content marketing betekend dat je gaat nadenken over:

  1. Wie je doelgroep is.
  2. Wat je doelgroep het meest interesseert.
  3. Welke interesses jij (als bedrijf/vakman) met hen deelt.

Deze overlappende interesses gebruik je vervolgens als thema’s voor je berichten op Facebook waarbij meestal het (gratis) delen van (vak)kennis centraal staat. Door het delen van kennis wordt je als autoriteit gezien.

Daarnaast kun je binnen deze thema’s (bij gebrek aan eigen content) ook op zoek naar interessante content van anderen om te delen op je eigen pagina. Zo kun je bijvoorbeeld als huisschilder denken aan het delen van inspiratie en tips voor het schilderen van je huis. Deze tips kunnen dan ook bestaan uit linkjes naar artikelen op de website van vtwonen.

Voorbeeld: EasyZZp

  1. EasyZZP heeft als primaire doelgroep ZZP’ers in de regio Utrecht en Amsterdam
  2. ZZP’ers zijn geïnteresseerd in het opdoen van kennis waarmee ze hun bedrijf beter kunnen inrichten en geld kunnen besparen en/of meer geld kunnen verdienen.
  3. EasyZZP is geïnteresseerd (en heeft veel kennis) in boekhouding en fiscale thema’s voor ondernemers

EasyZZP deelt op Facebook tips en trucs voor ondernemers vooral gericht op boekhouding maar ook soms over andere belangrijke thema’s voor ZZP’ers zoals marketing (zoals dit artikel!). Daarnaast deelt EasyZZP regelmatig interessante ZZP nieuwtjes uit kranten en webblogs voor ondernemers.

Doelen van content marketing:

  • Naamsbekendheid en als autoriteit gezien worden binnen je vakgebied.
  • Op laagdrempelige wijze je doelgroep verleiden tot het bezoeken van je website (via een blog).
  • Meer betrokkenheid op social media en mond-tot-mond reclame.

Persoonlijke storytelling

De kracht van Facebook is dat het zo persoonlijk is. Mensen loggen primair op Facebook in om te kijken hoe het met hun vrienden gaat en wat hen bezighoudt. Als bedrijf op Facebook biedt dit kansen. Zo is Facebook een uitstekend medium om je bedrijf een persoonlijk en authentiek gezicht te geven waarmee mensen zich kunnen identificeren.

In de marketing geldt dat als mensen zich kunnen identificeren met het verhaal wat je als bedrijf naar buiten brengt de geneigdheid om iets bij je te kopen groter wordt. En dat is natuurlijk wat je wilt!

Dus is er een collega jarig? Of is er iets grappigs gebeurd op de zaak? Zet het op Facebook! Mensen willen niet constant horen hoe fantastisch je producten of diensten zijn maar zijn op zoek naar verhalen waarmee ze zich kunnen identificeren, en waar ze om kunnen lachen.

Om mijn punt te verduidelijken heb ik hieronder drie goede voorbeeldberichten van bedrijven op Facebook die de juiste snaar weten te raken.

Voorbeeld #1
Ik vind mijn tandarts de allerleukste van Nederland omdat ze dit soort dingen posten.

Voorbeeld #2
Mark Zuckerberg kondigt op Facebook aan dat zijn vrouw in verwachting is. Het zijn dit soort berichtjes die Mark, en zijn bedrijf Facebook, een sympathiek en menselijk gezicht geven.

Voorbeeld #3: ING lovestory

Soms is het een fan die de conversatie start en dat biedt kans om jezelf van je beste kant te laten zien…

3. Je kunt beter niet al je vrienden uitnodigen om fan te worden

Een veelgemaakte fout is dat ZZP’ers na het aanmaken van een Facebook pagina direct al hun vrienden uitnodigen. Op zich lijkt dit geen kwaad te kunnen en heb je op deze manier snel wat fans maar schijn bedriegt. Het is namelijk zo dat als je een bericht plaatst op je Facebook pagina deze vaak alleen vertoond wordt aan de meest geïnteresseerde fans. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld vaak je berichten liken/delen, reageren of er op klikken.

In eerste instantie zullen je vrienden dit ook zeker doen maar je zult zien dat na verloop van tijd ook zij de interesse zullen verliezen in wat je allemaal zakelijk te melden hebt en dat is slecht voor het bereik van je pagina.

Als Facebook namelijk ziet dat je fans geen betrokkenheid tonen bij de berichten die je plaatst zal Facebook je berichten aan steeds minder personen vertonen. Het is dan ook beter om zakelijk en privé een beetje gescheiden te houden en alleen die vrienden uit te nodigen waarvan je weet dat ze ook om zakelijke redenen geïnteresseerd zijn.

4. Experimenteer met Facebook advertenties voor fans & nieuwe klanten

De kans is groot dat je dit blog via een door ons gesponsord bericht op Facebook hebt gevonden! EasyZZP zet zelf (via mijn bureau) succesvol Facebook advertenties in om nieuwe klanten te werven.

Facebook is een geweldig advertentiemedium omdat Facebook ontzettend veel weet over mensen (big data) en je als adverteerder van deze kennis gebruik mag maken. Zo kun je bijvoorbeeld in slechts enkele klikken een advertentie vertonen aan vrouwen van 21-30 in een straal van 20km rondom je bedrijf die geïnteresseerd zijn in mode en een HBO opleiding hebben afgerond.

Facebook biedt verschillende soorten advertenties aan. Zo kun je adverteren in het nieuwsoverzicht (mobiel, tablet en PC) met links, foto’s en video’s.

Ook biedt Facebook de mogelijkheid om advertenties te vertonen aan mensen die in het verleden je website hebben bezocht. Een hele mooie methode om mensen die je website hebben verlaten alsnog te verleiden tot het doen van een aankoop of te vragen om fan te worden van je Facebook pagina.

Bovendien krijg je als adverteerder op Facebook een schat aan data terug. Zo kun je zien welke mensen het beste reageren op je advertenties en kun je zelfs zorgen dat Facebook ook aankopen op je website (of invullen van contactformulier) meetbaar maakt.

Wil je starten met adverteren op Facebook dan kan ik je dit artikel aanraden. Laat je het liever aan een expert over? Neem vrijblijvend contact met mij op.

5. Laat je inspireren door ‘concullega’s’

Het is soms best lastig om geïnspireerd te blijven en elke dag een goed bericht op je pagina te zetten. Sommige bedrijven vragen dan ook aan ons of wij dit voor hun kunnen overnemen. Zo komt het dat ik maandelijks voor verschillende bedrijven op Facebook tientallen berichten maak.

Wat mij enorm helpt om voor mijn klanten geïnspireerd te blijven zijn inspiratielijstjes. Dit is een vrij onbekende functie van Facebook waarmee je bepaalde pagina’s en personen kunt volgen binnen lijsten. Zo kun je bijvoorbeeld voor het thema ‘ZZP nieuwtjes’ een lijst maken van Facebook pagina’s en mensen die hier regelmatig iets over te melden hebben.

Als je vervolgens voor je Facebook pagina op zoek bent naar een leuk item klik je op deze lijst en kijk je wat deze pagina’s en personen allemaal te melden hebben in één overzichtelijke aparte Nieuwsfeed. Gegarandeerd dat er een leuk artikel, filmpje of foto tussen staat die je kunt gebruiken om zelf een goede post te maken.

Benieuwd naar meer marketingtips voor ZZP’ers? Kijk dan ook eens naar dit artikel.