Betaaltermijn ZZP ’ers wordt ingekort
Menig ZZP-er krijgt ermee te maken: een bedrijf dat je eindeloos laat wachten op je geld. Vaak nemen ZZP-ers dit voor lief, omdat zij aan de klantrelatie denken en dus niet zo snel aan de bel trekken over de betaling. Een oneerlijke machtsverhouding, maar daar komt vanaf dit jaar verandering in.
Sinds 2013 is het wettelijk niet toegestaan om iemand langer dan 30 dagen te laten wachten op uitbetaling, tenzij je onderling iets anders afspreekt; dan is 60 dagen het maximum. Grote bedrijven laten vaak ZZP-ers en MKB-ers wachten op uitbetaling. Dit kan in extreme gevallen oplopen op een uitstel van zo’n 6 maanden.
Hans Biesheuvel van ondernemersorganisatie ONL nam het initiatief om hier een einde aan te maken. De politiek helpt daarbij: initiatiefnemers Agnes Mulder (CDA) en Mei Li Vos (PvdA) hebben een ‘’leverancierskrediet’’ voorgesteld, dat afgelopen zomer is aangenomen door de Kamer.
Versterkte positie
Op 14 februari stemde de Tweede Kamer in met het dichten van de zogeheten ‘’sluiproute’’ die er in de huidige wet bestaat. Het is namelijk zo dat grote bedrijven door een uitzonderingsbepaling de betaaltermijnen konden oprekken tot wel 120 dagen (zo’n 4 maanden).
De nieuwe wet moet ervoor gaan zorgen dat de juridische positie van leveranciers versterkt gaat worden. Hierdoor staan zij steviger in hun schoenen, omdat de afnemer van hun product of dienst niet meer kan sjoemelen met de betaaltermijn.
Als bedrijven de betalingstermijn overschrijden, moeten zij een boeterente betalen. Ondernemers kunnen nu ook al aanspraak maken op een boete. Wettelijk is het nu zo dat bij het overschrijden van de betaaltermijn er 40 euro in rekening mag worden gebracht voor de kosten.
Veel ondernemers maken geen gebruik van deze wettelijke bepaling omdat ze in de praktijk hun klantenrelatie willen beschermen. Daarnaast bestaat de angst een opdrachtgever te verliezen als zij komen vragen om hun geld of extra kosten in rekening brengen.
Freelance isn’t free act
Er was een lange adem voor nodig; al meer dan 20 jaar wordt er over dit onderwerp gediscussieerd. Verwacht wordt dat de verandering een positief effect zal hebben op de economie en ten goede komt aan de handelsrelaties. De wet heeft veel weg van een al bestaande wet in New York, de ‘’fFeelance isn’t free act’’- wet. Deze wet geeft New Yorkse ondernemers bescherming tegen wanbetalers. Zo’n 70% van de 4 miljoen zelfstandigen in New York heeft weleens te maken gehad met opdrachtgevers die veel te laat of zelfs helemaal niet betalen.
Henk Kamp (Minister van Economische Zaken) laat in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer weten wel risico’s te zien aangaande de wet. ‘’Een regeling die aangrijpt op een termijn van 60 dagen brengt voorts het risico met zich mee dat die termijn al snel als normaal wordt gezien’’, zegt Kamp in zijn brief. De gemiddelde betaaltermijn is op dit moment ongeveer 36 dagen. Kamp vreest dat als er nadrukkelijk in de wet komt te staan dat 60 dagen een maximum is, de termijnen juist richting de 60 dagen schieten. Een langere betalingstermijn dan nu gebruikelijk is.
De wet biedt voor veel ZZP-ers en MKB-ers een uitkomst. Zeker kleine ondernemingen kunnen het zich niet permitteren om een lange tijd te moeten wachten op uitbetaling van hun factuur. Sommige gaan hierdoor zelfs failliet.
Herinnering
Om je klanten te herinneren dat zij je factuur nog moeten betalen, is het handig om hen een herinneringsmailtje te sturen. Als je bij EasyZZP gebruik maakt van een verkoopmodule bij het aanmaken en verzenden van je facturen, is het mogelijk om automatische herinneringen te versturen naar klanten die jou nog niet betaald hebben. Dit heet de ‘’aanmaningen service’’. Het is een extra service die wij onze klanten bieden en het helpt je om sneller het geld van je klanten te ontvangen. De herinneringsbrieven gaan per mail en worden door een goede timing onder de aandacht gebracht van de klant. Op deze manier wordt discussie voorkomen.