Waar dient u rekening mee te houden als ondernemer.
In principe zijn de kosten van reclame, welke u voor uw onderneming maakt, aftrekbaar van de winst. De reclame moet dan echter wel puur zakelijk zijn. De scheidslijn is dun.
U als ondernemer bent de baas en bepaalt waar zakelijke uitgaven aan worden uitgegeven. De belastinginspecteur mag echter beoordelen of de reclame puur zakelijk is.
Begin maart kwam de volgende zaak voor de rechter:
Een VOF, dat zich bezig houdt met het ontwikkelen van software en automatisering, had een paardentrailer aangeschaft waar op beide kanten het logo van de onderneming prijkte. Tijdens diverse concoursen waar de stiefdochter van de ondernemer aan deelnam en tijdens de stalling voor het huis van de ondernemer werd zo reclame gemaakt.
De rechter oordeelde echter dat de onderneming niets van doen had met de paardensport. Daarnaast werd de trailer het grootste deel gebruikt door de stiefdochter. Mede door deze feiten werd geoordeeld dat de trailer niet vanuit een puur zakelijk motief was aangeschaft waardoor er geen aftrek mogelijk was.
Boekhouder ZZP autoDe fiscus controleert momenteel scherp op dit soort zaken. Het is daarom van belang dat u de inspecteur kunt overtuigen van het nut van reclame uitingen en campagnes. Indien de reclame heeft gezorgd voor een zichtbare omzetstijging staat u sterk dat de kosten die hiervoor zijn gemaakt een zakelijk doeleinden hadden.
Het is ook mogelijk dat er slechts een deel van de kosten aftrekbaar is. De inspecteur bepaalt in dat geval in welke mate er een zakelijk- en een privé doel dient. Houd er dus rekening mee dat er geen wanverhouding mag ontstaan tussen de uitgaven en het zakelijk nut.
Bron en volledig artikel: ondernemingsdatabank