ZZP’er? Lees hier de 6 belangrijkste valkuilen en tips

Steeds meer mensen werken niet meer in vaste dienst. Ze schrijven zich in bij de kamer van koophandel en gaan door het leven als ZZP’er. Net zo makkelijk. Toch zijn er wat valkuilen die je als zzp’er die je het liefst wilt vermijden. De belangrijkste valkuilen en tips voor jou als zzp’er vind je in dit artikel.

Het achteraf betalen van inkomstenbelasting en BTW

Werknemers krijgen elke maand geld dat ze vrij kunnen besteden. Er is al belasting over betaald. Bij zzp’ers is dat niet zo. Zij moeten achteraf belasting betalen over het geld dat op hun Inkomstenbelasting ZZPbankrekening binnenkomt.Verdien je per maand zo’n 3.000 euro bruto, dan moet je bij de kwartaalaangifte omzetbelasting (BTW) bijna 2000 euro afdragen aan de Belastingdienst. Geld dat je opzij moet zetten en niet zomaar kunt gebruiken. En vergeet de inkomstenbelasting aan het einde van het jaar niet. Gaat je winst voorbij de 15.000 euro, en dat is al snel zo, dan loopt de belastingaanslag al snel op, ook al heb je recht op allerlei aftrekposten.

Tip!

Zet 20 á 30 procent van je inkomsten opzij, bijvoorbeeld op een zakelijke Knab spaarrekening. Bij EasyZZP koppelen we de bank-, en spaarrekening aan de administratie waardoor alle transacties automatisch in de administratie terecht komen. Zo heb je altijd inzicht in de volledige cijfers. Van tussentijdse winst tot aan de te betalen BTW en de saldo’s op je rekeningen.

Geen tijd voor de administratie

De administratie bijhouden, is bij uitstek een klusje dat er snel bij inschiet. Je laat je echte werk, waarmee je geld verdient, natuurlijk voorgaan. En als het dan een keer rustig is, kun je wel iets leukers verzinnen. Toch zijn er goede redenen om serieus werk te maken van je administratie.
Als zzp’er mag je alle kosten die je voor je werk maakt aftrekken van de omzet. Houd je die kosten goed bij? Zonder overzicht dan doe je jezelf tekort. En als je bij een belasting controle niet kunt bewijzen dat je onkosten hebt gemaakt, zal de belastinginspecteur de aftrek schrappen.
Houd ook bij hoeveel uren je werkt. Als je meer dan 1225 uur per jaar als zzp’er werkt, hoef je minder belasting te betalen. Namelijk door de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. De tijd die je hebt besteed aan je administratie, het bouwen van een website, cursussen volgen en netwerken, telt ook mee. Maar je moet het wel aanmerkelijk kunnen maken.

De startersaftrek is goed voor drie maal 2123 euro in de eerste 5 jaar van je onderneming. Er zijn echter wel drie voorwaarden waar je als ondernemer aan moet voldoen; je hebt recht op zelfstandigenaftrek, in de 5 voorgaande jaren heb je maximaal twee maal gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek, en je was minimaal 1 jaar geen ondernemer in deze periode. Daarnaast is er ook de investeringsaftrek, wanneer je als ondernemer goed van start wilt gaan, moeten er bepaalde investeringen gedaan worden. De belastingdienst houdt rekening met het ondernemersrisico dat je hiermee neemt, en komt je tegemoet met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Als je in 2017 tussen de 2.301 en 306.931 euro hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, kun je hier hoogstwaarschijnlijk gebruik van maken. Het betreft hier een percentageaftrek van het totaalbedrag aan investeringen.

Te laag uurtarief

Sommige zzp’ers vinden het prima om werkweken van vijftig uur te maken. Dan kom je met een uurtarief van 30 euro elke week met 1500 euro thuis. Hier maak je al snel een denkfout. Het zal je namelijk niet lukken om elke week 50 uur per week te factureren. Je bent namelijk ook tijd kwijt aan het afhandelen van post en mailtjes, je best aan het doen om nieuwe opdrachten of klanten te krijgen, offertes maken, materiaal inkopen en misschien zelfs af en toe een nuttige bijeenkomst of training bijwonen waar je geen euro mee verdiend. Als je geluk hebt is dus 75% van je gewerkte uren declarabel.

Berken daarom een realistische uurprijs. Een jaar heeft 52 weken. Bij een 40-urige werkweek kom je aan 2080 uur. Maar 5 weken vakantie is in Nederland normaal. Dan kom je op 1880 uur. Als je 75% van die uren kunt declareren, kom je op 1410 uur. Daarnaast moet je ook nog genoeg verdienen op een griepje op te kunnen vangen, je moet kunnen sparen voor je pensioen, om je vaste kosten zoals reis- en kantoorkosten maar ook om bovenstaande valkuilen te kunnen doorstaan. Want stel dat je even zonder werk komt te zitten door bijvoorbeeld langdurige ziekte?
Dus van de 50 uur die je ‘werkt’ leveren er in dit voorbeeld maar 27 geld op. Denk hieraan bij het bepalen van je uurprijs.

Denk aan je pensioen voor later

Veel zzp’ers schuiven hun pensioen op de lange baan. Omdat ze geen zin hebben om zich erin te verdiepen. Maar vaak ook omdat al het geld dat ze verdienen nodig hebben om van te leven. Er blijft niets over om opzij te zetten. En sparen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Maar wie niets regelt, moet later rondkomen van alleen AOW. Dat is niet veel en zeker niet als je als ZZP’er goed verdiend hebt.

Hou je van een luxe leven, dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met sparen. Daarnaast is uit onderzoek van Nibud gebleken dat 2,5 miljoen huishoudens te weinig geld achter de hand hebben en daardoor risico lopen op financiële problemen. Maar de mensen bij Nibud weten ook dat sparen voor sommige mensen gewoon niet lukt door het lage inkomen. Ook zeggen ze dat mensen eigenlijk helemaal niet gemaakt zijn om te sparen.

De overheid heeft verschillende fiscaal vriendelijke vormen van pensioensparen in het leven geroepen: een koopsom of lijfrente, bank sparen of de fiscale oudedagsreserve (for) voor ondernemers. Voordat je keuzen maakt, is het handig om je te oriënteren op de regels en mogelijkheden.

Wanbetalers laten lopen

Sommige klanten betalen stelselmatig te laat. Vaak wordt dit niet als probleem gezien, aangezien men denkt dat de klant binnenkort toch wel zou betalen. Echter is dit vaak niet het geval. Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden. Klanten die te laat of helemaal niet betalen, kunnen jou in serieuze financiële problemen brengen. Jouw leverancier moet bijvoorbeeld al betaald worden en ook de omzetbelasting over de facturen moet je ieder kwartaal of maand afdragen. En als jouw klant niet betaalt, dan kost de opdracht jou geld in plaats van dat het jou inkomen oplevert.

Een goed debiteurenbeleid kan geldproblemen voorkomen. EasyZZP maakt gebruik van een verkoopmodule bij het aanmaken en verzenden van je facturen. Hierbij is het mogelijk om automatische herinneringen te versturen naar klanten die jou nog niet betaald hebben. Dit heet de ’aanmaningen service’. Het is een extra service die wij onze klanten bieden en het helpt je om sneller het geld van je klanten te ontvangen. De herinneringsbrieven gaan per mail en worden door een goede timing onder de aandacht gebracht van de klant. Op deze manier wordt discussie voorkomen.

Geen loondoorbetaling bij ziekte

Als werknemers ziek zijn, gaat hun loon gewoon door. Ook als ze heel lang ziek blijven en arbeidsongeschikt worden, krijgen ze een inkomen. Voor zzp’ers geldt dat niet.
Als zzp’er of ondernemer heeft arbeidsongeschikt zijn al gauw financiële gevolgen. Je hebt immers geen werkgever als vangnet voor je inkomen. Wat kun je als zzp’er of ondernemer in zo’n geval doen?

Door ziekte of een ongeval kan het gebeuren dat je niet meer kunt werken. Je bent dan arbeidsongeschikt. Ook een zwangerschapsverlof wordt gezien als tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Je kunt volledig arbeidsongeschikt zijn, maar ook gedeeltelijk. Stel dat je zzp’er bent in de bouw. Door rugklachten kun je geen fysieke arbeid meer doen, maar een deel van het werk – zoals het begeleiden van klanten en collega’s – nog wel. In dat geval ben je gedeeltelijk arbeidsongeschikt.

EasyZZP

Al deze valkuilen worden vaak door de zzp’ers over het hoofd gezien waardoor er veel geld misgelopen wordt. Wil je deze fiscale mogelijkheden niet mislopen en wil je een sparringspartner waarbij je je vragen neer kunt leggen over dergelijke zaken? EasyZZP neemt de volledige administratie uit handen zodat jij je kunt focussen op ondernemen. Bij vragen kun je ons altijd bellen, mailen of chatten. Meer informatie? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan zodat wij je hierbij kunnen helpen.

Lees verder..

Lees ook: EasyZZP Winnaar Accountancy Awards

In 2016 won EasyZZP de Accountancy Awards in de categorie tot 10 medewerkers.
Lees verder..