Hogere inflatie en kostenstijgingen, we horen niet anders. Maar wat doe jij met jouw tarief?
Prijsstijgingen en inflatie
Zoals je misschien in de media wel hebt meegekregen vinden er op diverse vlakken grote prijsstijgingen plaats. Zo kan al het nieuws over de stijgende gasprijzen je bijna niet ontgaan zijn. En ook aan de pomp zul je vast gemerkt hebben dat je met 50 euro je tank al lang niet meer vol krijgt. Als je op voldoende gebieden voor hetzelfde geld minder kunt kopen noemen we dit inflatie. Mocht je meer willen lezen over wat inflatie is en hoe deze wordt berekend kun je dit artikel lezen.
Is de inflatie hoog?
Een beetje inflatie is niet erg. Zo streeft de Europese Centrale Bank (ECB) altijd naar een inflatie rond de 2%. De huidige inflatie is echter een stuk hoger. De in november bekend gemaakte inflatie in de eurozone is 4,1% (zie voor details dit overzicht). Dit ligt ruim boven het doel van de ECB van 2% en is dus te hoog. Hoewel de ECB van mening is dat de hogere inflatie tijdelijk is en mede is ingegeven door de gevolgen van de corona crisis, verwacht zelfs de ECB dat de hogere inflatie wel één tot twee jaar kan duren.
Wat moet ik als ondernemer met de hoge inflatie?
Deze inflatie heeft ook effect op jou. Of dit nu is omdat thuis de energierekening omhoog gaat of omdat de inkoop van materialen of diensten voor jouw onderneming stijgen. Het is dan ook noodzakelijk om goed naar jouw tarieven te kijken en te overwegen of je aankomend jaar jouw tarieven moet aanpassen.
Of en in welke mate jij jouw tarieven kan, mag en wil aanpassen is van veel factoren afhankelijk. Zo zal je bijvoorbeeld moeten nagaan of jij bij bestaande opdrachtgevers jouw tarief wel mag aanpassen. Wat is hierover afgesproken in jouw contract, offerte of opdrachtbevestiging? Daarnaast zal je jouw tarieven op een eerlijke manier willen aanpassen. Dus zal je goed moeten kijken welke tarieven stijgen en wat daarvan de invloed is op jouw kostprijs. Verder stijgen ook jouw privékosten als gevolg van inflatie, en je wilt er in koopkracht natuurlijk niet op achteruit gaan.
Hoe bepaal ik mijn nieuwe tarief?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert cijfers over de inflatie. Het CBS kijkt ook naar de invloeden per branche. Bij het CBS is dus veel informatie te vinden over de kostenstijgingen. Om een weloverwogen keuze te maken over het aanpassen van jouw tarieven is het slim om meer dan alleen deze cijfers mee te wegen. Zo wil je ook afwegen of er voldoende werk voorhanden is en dus hoe scherp de concurrentie is in jouw branche.
Hoe communiceer ik mijn aangepaste tarief?
Dit is natuurlijk heel persoonlijk en hangt van veel factoren af. Bij klanten die nieuw voor jou zijn en voor het eerst met jou gaan samenwerken is een uitleg van jouw nieuwe tarief waarschijnlijk overbodig omdat zij jouw oude tarief niet kennen. Maar voor klanten waar jij een lopende samenwerking of contract mee hebt zul je jouw tariefwijziging moeten communiceren. Denk goed na wat voor jou en jouw klanten het beste werkt.
Hieronder sommen wij een aantal tips op welke jou mogelijk kunnen helpen:
- Indexatie is normaal, hanteer jij een CBS indexatie en is dit contractueel overeengekomen maak het dan niet groter dan het is. Vermeld dit bijvoorbeeld gewoon op de eerstvolgende factuur met het aangepaste tarief;
- Uitleggen helpt voor meer begrip maar communiceer zonder twijfel en met overtuiging. Uitleggen is goed, verdedigen niet;
- Kies de manier van communiceren zorgvuldig;
- Realiseer dat niemand graag méér betaalt voor hetzelfde. Focus daarom op de (toegenomen?) kwaliteit en toegevoegde waarde van jouw product of dienst;
- Is jouw tariefstijging ingegeven door stijgingen van jouw inkopen? Laat dit dan duidelijk zien;