Youngtimer op de zaak

Hoe interessant is een Youngtimer op de zaak?

Veel ondernemers hebben opdrachten door heel Nederland, en zijn dan ook vaak onderweg. Nu is het natuurlijk mogelijk om de zakelijke kilometers die je maakt met je privé auto af te trekken voor 19 eurocent per kilometer. Maar, op de achtergrond zijn er natuurlijk veel meer kosten die je maakt als je een privé auto zakelijk gebruikt. Denk maar eens aan brandstof, onderhoud, parkeergeld, maar ook slijtage omdat de auto veel gebruikt wordt. Soms dekt de 19 eurocent per kilometer die kosten, maar vaak ook niet.

Als 19 eurocent per kilometer niet de totale kosten dekt, is het natuurlijk mogelijk om een auto zakelijk te leasen. Maar dan heb je weer te maken met bijtelling, wat ook minder voordelig kan uitpakken dan het aftrekken van 19 cent per kilometer met een privé auto. Het is per ondernemer natuurlijk verschillend wat voordeliger is.
In dit artikel gaan we het niet hebben over zakelijk of privé leasen, maar over het aanschaffen van een Youngtimer. In sommige gevallen is dit erg voordelig, daarom zetten we de voordelen en de nadelen uiteen in dit blogartikel.

Wat zijn Youngtimers?

Youngtimer op de zaak
Youngtimers zijn auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn. Deze categorie auto’s hebben vaak een lage dagwaarde. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze slecht rijden, of dat het lelijke auto’s zijn. Sterker nog, veel van de Youngtimers die nu nog rijden zijn luxe auto’s met veel rijcomfort, met een vrij hoge cataloguswaarde, erg populair is de Youngtimer Mercedes. Uiteraard zijn er ook Youngtimers die nog rijden met een goedkopere cataloguswaarde, alleen zal het rijcomfort meer afwijken van de moderne auto’s van nu. Daarom is het interessant om te kijken naar luxe Youngtimers, die qua rijcomfort niet veel verschilt van een moderne auto, maar fiscaal veel goedkoper is om zakelijk te hebben dan een moderne auto.

Wat zijn de voordelen van Youngtimers?

Het voordeel van Youngtimers is de lage bijtelling. Bij Youngtimers betaal je niet de bijtelling over de cataloguswaarde van de auto, maar over de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV), met andere woorden, de dagwaarde. Dit percentage is wel hoog, namelijk 35%. Maar omdat in veel gevallen de dagwaarde van Youngtimers erg laag zijn, pakt de bijtelling ook laag uit. Het is dus mogelijk om zowel privé als zakelijk gebruik te maken van een zakelijke Youngtimer, met een lage afdracht aan bijtelling. Daarbij mag je zoals bij elke zakelijke auto, alle kosten volledig aftrekken. Onderhoud, parkeerkosten, brandstofkosten etc.

Wat zijn de nadelen van een Youngtimer?

Een Youngtimer is een gebruikte auto. Hij kan dus niet meer zo netjes ogen als een moderne auto. Ook is het verbruik vaak hoger, en daarmee ook de uitstoot. Mocht u een diesel Youngtimer aanschaffen, dan mag deze in bijvoorbeeld het centrum van de stad Utrecht niet meer in. Utrecht heeft een milieuzone, en diesels ouder dan 15 jaar mogen daar niet rijden. Er wordt verwacht dat andere grote steden het beleid van Utrecht zullen volgen in de nabije toekomst. Dit zal dus een groot nadeel zijn voor veel ondernemers die vaak in grote steden moeten zijn.

Over alle kosten die je aftrekt, zit BTW. Die BTW trek je af, maar de belastingdienst wil de BTW deels corrigeren voor het privégebruik van de zakelijke auto. Dit hangt ervan af of je een kilometeradministratie bijhoudt ja/nee. Hierover lees je ook meer over in ons blog: BTW aftrekbaar van uw privé auto?
Je kunt het werkelijke percentage privé gebruik corrigeren of een vast percentage van de in het jaar afgetrokken bedrag aan voorbelasting/BTW. Het vaste percentage hangt weer af van of de Youngtimer een zogenaamde “marge-auto” is. Een marge-auto is een auto die minimaal 1x in het bezit is geweest van een particulier in Europa. Nadat de auto in particulier bezit is geweest, hoeft er geen BTW meer gerekend te worden bij het verkopen van de auto. Als je een Youngtimer koopt, en je hoeft geen BTW te betalen, dan weet je dat het een marge-auto is. Bij een marge auto corrigeer je 1,5% van de cataloguswaarde anders geldt het percentage van 2,7%, maar houdt je een kilometeradministratie bij, dan kan je de werkelijke verdeling corrigeren, dit is soms voordeliger (bij weinig privé kilometers) dan de hiervoor genoemde vaste percentages.

1 Reactie